22.
Pieni tehtävä: Melodian sävellys ryhmätyönä
Voiko melodioita säveltää ryhmätyönä? Tämän harjoituksen avulla voi.
Tehtävän laatija
Minna Leinonen
Perusteet
Tarvittava aika vähintään
Tavoite ja tuotos
Pedagoginen tavoite
Uuden melodian säveltäminen ja sen nuotintaminen ryhmätyönä.
Vasta-alkajien kanssa voidaan opetella uusi asteikko ja säveltää melodia uudella asteikolla. Samalla pohditaan uuden asteikon sävyjä ja tunnelmia.
Hieman edistyneempien oppilaiden kanssa voidaan melodian säveltämisessä harjoitella tiettyä intervallia suosimalla sitä melodisessa kaarroksessa.
Edistyneempien kanssa voidaan samalla oppia sekvenssin, motiivin ja transponoinnin käsite, minkä lisäksi voidaan oppia uutta eri soittotekniikoista.
Konkreettinen tuotos
Yksiääninen melodia, jolle voidaan myöhemmin tehdä toisia ääniä (yksin, pareittain, pienryhmissä tai ryhmässä) ja/tai soinnuttaa melodia
Työskentelyn eteneminen
- Päätetään, millä soittimella teosta sävelletään. Sen ei tarvitse olla sama, jolla teosta esitetään. Esimerkiksi laulu on erinomainen väline säveltämiseen, samalla hyödynnetään säveltapailutaitoja.
Etenemisvaihtoehto 1:
- Sävellys etenee ryhmässä ohjaajan esittämin kysymyksin:
a) Onko tahtiosoitusta? Jos on, mikä? Tahtilajin voi päättää myöhemminkin. Tässä voi myös harjoitella jonkun tietyn tahtilajin omaksumista tai vaihtuvia tahtilajeja, jolloin opettaja määrittelee tahtilajin/lajit.
b) Onko sävellajia? Jos on, mikä? Sävellajin voi päättää myöhemminkin eikä sitä välttämättä tarvita. Voidaan myös harjoitella samalla tiettyä asteikkoa, esim. melodinen molli, kokosävelasteikko, akustinen asteikko, moodit.
c) Miltä säveleltä melodia alkaa? Useimmiten tonaaliset melodiat alkavat sävellajin toonikakolmisoinnun säveleltä, mutta tämän ei tarvitse olla rajoittava tekijä. Alkaako melodia koholla vai iskulla?
Millä aika-arvolla melodia alkaa?
- Tästä eteenpäin melodian sävellys etenee yleensä nopeammin. Seuraavaksi kysytään:
a) Sama sävel vai eri sävel?
b) Jos eri sävel, ylempää vai alempaa?
c) Hypyllä vai asteittain (viereiseen säveleen)? Jos hyppy, kuinka suuri?
- Jatkuvasti voidaan pohtia, mitä tähän mennessä on sävelletty, millaisia aiheita on käytetty. Samalla voidaan tutustua esim. sekvenssin käsitteeseen, modulaatioon, motiivianalyysiin.
- Kuulokuva pidetään mukana koko prosessin ajan, eli lauletaan/soitetaan melodiaa, ja päätökset siitä, minne melodia voisi seuraavaksi jatkua, tehdään aina kuullun/solfan avulla.
- Jatketaan yhdessä, kunnes melodia on valmis. Lisätään dynamiikkoja ja artikulaatioita, jos niitä ei vielä ole sävelletty.
- Vinkki! Jos harjoitus ei tunnu etenevän, voi lähteä liikkeelle etenemisvaihtoehdosta 3 tai lyhyen yhdessä sävelletyn alun jälkeen melodiaa voi edistää pienryhmissä.
Etenemisvaihtoehto 2:
- Voidaan säveltää yhdessä melodian alku ja tehdä sille useita eri lopetuksia yksin tai pareittain.
- Tutkitaan ja vertaillaan lopputuloksia.
- Voidaan transponoida sävelletty melodia eri soittimille.
Etenemisvaihtoehto 3 (yleensä tällä päästään nopeimmin lopputulokseen):
- Piirretään melodian kaarros taululle. Opettaja kysyy oppilailta, mistä se alkaa, kuinka pitkään pysyy paikallaan, liikkuuko ylös vai alas ja piirtää samalla kaarroksen.
- Kun kaarros on olemassa, sävelletään melodia edellä kuvatulla tekniikalla kaarrosta apuna käyttäen.
Jatkotehtäviä (kun melodia on valmis):
- Yksiäänisen melodian voi soinnuttaa tai säveltää sille toisen äänen.
- Tämän harjoituksen voi toteuttaa myös ei-tonaalisena ja sointiväreihin keskittyvänä.
Tehtävän teemat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Notaatio & musiikkisanasto
Sovittaminen & stemmat
Musiikkiteknologia
Tyylilajit & sävellystekniikat
Työskentelyvälineet
Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä
Nuottiviivastollinen taulu
Erityisiä havaintoja tehtävästä
Tässä tehtävässä on hyvin olennaista, ettei opettaja tee päätöksiä, vaan ainoastaan esittää ryhmälle kysymyksiä. Melodia etenee vain ryhmän vastauksilla.
Harjoituksen edetessä pidetään kuulokuva koko ajan läsnä (jo yhden sävelen muutoksissa), ja kuunnellaan/lauletaan kaikki ehdotetut vaihtoehdot, minkä jälkeen tehdään valinta, joka nuotinnetaan.
Vinkki: Jos tehtävä ei tunnu etenevän, syynä voi olla kuulokuvan vähäisyys.
Jatkotehtäviä
Jatkoksi soveltuvia tehtäviä