59.
Kromaattinen modulaatio sointujaksossa
Harjoitteessa keksitään sointujakso, jonka aikana toteutetaan kromaattinen modulaatio.
Tehtävän laatija
Tapio Lappalainen
Perusteet
Tarvittava aika vähintään
Tavoite ja tuotos
Pedagoginen tavoite
Opitaan kromaattisen modulaation käsite oman keksimisen kautta
Konkreettinen tuotos
Sointujakso, jonka aikana tapahtuu kromaattinen modulaatio
Työskentelyn eteneminen
• Opettaja selittää kromaattisen modulaation toimintaperiaatteen.
• Oppilas valitsee sävellajin, jossa sointujakso aloitetaan.
• Oppilas keksii 4-6 soinnun sointujakson valitsemassaan sävellajissa.
• Oppilas miettii, mihin sävellajiin hän haluaa lähtösävellajista moduloida.
• Oppilas miettii, minkä kahden soinnun aikana toteutetaan kromaattinen muutos, jonka myötä modulaatio tapahtuu. Näistä ensimmäinen sointu kuuluu lähtösävellajiin, jälkimmäinen modulaatiosävellajiin.
• Oppilas jatkaa sointujaksoa keksimällä lisää sointuja modulaatiosävellajin sointuja käyttäen.
Tehtävän teemat
Musiikin rakenteet ja analyysi
Notaatio & musiikkisanasto
Sovittaminen & stemmat
Musiikkiteknologia
Tyylilajit & sävellystekniikat
Työskentelyvälineet
Tarkempi kuvaus työskentelyvälineistä
Tehtävä on helpointa toteuttaa ryhmässä, kun jokaisella oppilaalla on oma koskettimisto ja kuulokkeet.
Jatkotehtäviä
Jatkoksi soveltuvia tehtäviä